De Fentener van Vlissingen Cultuurprijs 2022 gaat naar Dries Verhoeven
Sinds 2004 wordt de Fentener van Vlissingen Cultuurprijs om de drie jaar toegekend aan kunstenaars die een bijzondere bijdrage leveren aan het Utrechtse culturele leven in de disciplines beeldende kunst, muziek of theater. Het fonds wil met deze prijs een extra impuls geven aan het Utrechtse kunstklimaat.
De Fentener van Vlissingen Cultuurprijs 2022 is toegekend en op 22 mei 2022 uitgereikt aan Dries Verhoeven
Het juryrapport werd voorgelezen door bestuurslid Jos Groenier in de Ping Pong Club, een locatie gelegen op het Wisselspoor terrein waar ook de voorstelling The NarcoSexuals te zien was.
De prijs, uitgereikt door Hoofd Cultuur van de gemeente Utrecht Tarik Yousif, betreft een geldbedrag van vijfentwintigduizend euro en een ets van de Utrechtse kunstenaar Charles Donker.
Hieronder een stukje tekst uit het juryrapport:
Het bestuur van het Fentener van Vlissingen Fonds is verheugd de Fentener van Vlissingen Cultuurprijs 2022 toe te kennen aan de Utrechtse kunstenaar Dries Verhoeven. Dit jaar betreft het een prijs in de categorie Theater.
In een tijd van multidisciplinaire kunstprojecten is het beperkende karakter van één categorie beslist onvoldoende om het werk van een kunstenaar als Dries te duiden. Het terrein waarop hij zich begeeft is immers veel breder.
Het bestuur is onder de indruk van de natuurlijke wijze waarop hij in verschillende kunstdisciplines uiting geeft aan zijn zoektocht naar essentie. Met zijn wortels in het theater heeft hij blijk gegeven van een open, integere en ongebonden manier van denken, kijken en werken. In het theater ligt de focus op de mens, die als acteur, menselijke emoties verklankt, beleeft en verbeeldt. In het beeldend werk van Dries is die mens nog steeds aanwezig, maar in een ander soort narratief, wellicht meer als teken dan als explicateur. Zijn ‘personages’ zijn daardoor open en voegen zich naadloos in een omgeving, die een emotionele dialoog afdwingt met andere kunstvormen waarin woordeloos kijken een meer dan primaire functie heeft. Zijn performatieve installaties doen alle vezels verbinden, klaar voor een bredere en sensitieve communicatie met het publiek.
Dries Verhoeven heeft publiek nodig, hij zoekt een heldere manier van kijken, wil dat we zelf onze vragen stellen, onze rol als omstanders en de complexe reacties die dat oplevert serieus nemen; dat we gaan beseffen hoe onze manier van meekijken onderdeel wordt van de reis die hij zelf vol verwondering volgt. Daarom is het van groot belang dat we de tijd nemen om de relatie met het kunstwerk te laten ontstaan en daarom is de locatie die hij kiest ook zo belangrijk. Vaak gaat het om een reeds bestaande plek, gebouw of plein. Soms is het een geconstrueerde ruimte waar de toeschouwer een andere blikrichting krijgt aangeboden. Af en toe kiest hij voor een theater, waar de traditionele waarneming al dan niet bewust gewijzigd dient te worden ... dat alles terwijl de acties soms wel degelijk een dramatisch, lees: ‘open-narratief’ karakter kunnen hebben.
In zijn installaties lijkt een onorthodox belevingsperspectief eerder noodzaak dan uitzondering. Het is wellicht zijn theatrale inborst die hem concept en dramaturgische lijn laten bepalen, terwijl zijn beeldende intuïtie hem wellicht de tegenstellingen en abstracties leveren.
Wilt u het hele juryrapport lezen, klik dan hier.
Lees hier meer over de winnaars van de Fentener van Vlissingen Cultuurprijs.
Voor de Cultuurprijs kunnen kunstenaars zich niet aanmelden of worden genomineerd. De selectie en uiteindelijk keuze wordt geheel bepaald door het stichtingsbestuur van het Fentener van Vlissingen Fonds.
TerugBekijk ook eens
Nieuw beleid
Het Fentener van Vlissingen Fonds ondersteunt sinds 1961 het culturele leven in de stad en provincie Utrecht. Dat blijft ze doen. Echter, het toenemend aantal aanvragen van financieel steeds...